Bristande eller utebliven lastsäkring kan ge katastrofala följder
Förutom de rent ekonomiska förlusterna utsätts människor, gods och egendom för fara. Även företagets varumärke och goodwill påverkas självklart negativt i sådana sammanhang. På landsväg i Sverige är det chaufförerna, för sjöfart är det befälhavaren och på järnväg är det järnvägsbolaget som har det yttersta ansvaret för att lasten är rätt lastsäkrad på respektive fordon. Det har dock under åren varit en del diskussion om rimligheten i att lägga ansvaret på ovan nämnda personer. Regeringen gav år 2002 Vägverket i uppdrag att utreda ansvarfördelningen för lastsäkringen. Två år senare antogs en proposition som innebar att de som bidragit till bristande lastsäkring också bör vara med och ta ansvaret för eventuella konsekvenser. Näringsdepartementet fick därför i uppdrag att utreda vidare och det skickades återigen ut på remiss. Det senaste i frågan är nu i enlighet med Transportstyrelsens remissvar, TSV 2011-88, daterad 2012-11-23, där det sägs att ansvaret för säkring av gods i huvudsak bör ligga kvar på föraren, befälhavaren, respektive järnvägsbolaget. Det borde dock anses praktiskt omöjligt för t.ex en befälhavare att ha kontroll på lastsäkringen i var och en av de containrar som transporteras på hans/hennes fartyg. Den som har möjligheten att se riskerna bör också se till att godset säkras. Vi har alla ett ansvar så att det inte sker en olycka och någon kommer till skada. Nedan, några bilder som visar konsekvenserna av när gods inte är lastsäkrat på ett korrekt och ansvarsfullt sätt.